
Gülay Doğan
REZİLLİĞİN BOYUTU
REZİLLİĞİN BOYUTU
Eşref Şekerli Bey bir yazı yazmış:
“Hiçbir kültürle, hiçbir insanlıkla, hiçbir medeniyetle bağdaşmayan bu görüntüler; insana, kadına saygısızlıktır. Kadının kadını aşağılamasıdır.
Hem de dengesiz bir Amerikan başkanının karşısında bu kadar küçük düşmenin anlamı nedir?
Adı Müslüman olan bu ülkelerin ve başındaki yöneticilerin ne kadar seviyesiz, aşağılık ve dengesiz olduklarını gösteriyor.
Bu görüntüleri gördüğümde önce inanamadım.
Amerikan başkanına yaranmak için yapılabilecek en seviyesiz, en aşağılık hareket bu olsa gerek.
Aynen cahiliye dönemi gibi olmuş; cahilliğin dibine vurmuşlar.
Kız çocuklarını diri diri gömen cahiliye dönemi insanlarının adetleri anlaşılan hâlâ devam ediyor.
Bir insan olarak, bir Müslüman olarak, bir Müslüman ülkede gördüğüm bu görüntüler beni fazlasıyla rahatsız etti.
Bu nasıl bir gelenek, bu nasıl bir örf, bu nasıl bir kültür?
Bin yıl geçse de cahillikten kurtulamayacaksınız. Gavur bile bu rezilliğe şaşıp kaldı.”
Eşref Bey böyle diyor… Doğru söylüyor. Ancak işin birkaç boyutu daha var:
Bugün Arap ülkelerinin devlet başkanları genellikle İngiltere’de, ABD’de eğitim almış, orada yaşamış; aklı başına geldiğinde ülkelerine dönmüş, ama yaşam tarzı itibariyle “gavur” gibi yaşayan kişilerden oluşuyor. Böyle bir tabloya bakarak ne bekleyebiliriz ki?
Yüzyılın ilk çeyreği tamamlanmak üzereyken dünya ekonomisinin yapısal eşitsizlikleri hâlâ devam etmektedir. Bir yanda trilyon dolarlık ekonomilere sahip ülkeler; diğer yanda ise açlık sınırında yaşamaya çalışan toplumlar var. Bu uçurumun en dikkat çekici boyutlarından biri de dünyanın en fakir 50 ülkesi içinde 32’sinin Müslüman ülke olmasıdır. Diğer yandan, dünyanın en zengin 20 ülkesi arasında Müslüman çoğunluğa sahip sadece birkaç ülke yer almaktadır.
Bu durum sadece ekonomik değil; aynı zamanda sosyopolitik ve tarihsel bir çelişkinin de göstergesidir. Peki, neden bu kadar çok Müslüman ülke yoksullukla mücadele etmektedir? Bu tablo değiştirilebilir mi?
“Zenginlik ve Yoksulluk Arasında: Müslüman Ülkelerin Küresel Ekonomi İçindeki Yeri”
1. Dünya ekonomisindeki yapısal eşitsizlikler
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki uçurum
Müslüman ülkelerin bu denklemdeki yeri
2. Dünyanın En Fakir 50 Ülkesi: Sayılar ve Gerçekler
Fakirlik tanımı (Kişi başına düşen GSYİH, İnsani Gelişme Endeksi vb.)
Bu ülkeler arasında yer alan 32 Müslüman ülke
Zengin Müslüman ülkelerdeki gelir dağılımı adaletsizliği ve yönetsel zafiyetler
3. Dünyanın En Zengin 20 Ülkesi
GSYİH’ye göre en büyük ekonomiler
Kişi başı gelir sıralamasına göre en zengin ülkeler
Bu ülkeler arasında Müslüman ülkelerin durumu
Buradaki temel soru şudur: Bugün zengin Müslüman ülkelerin başındaki liderlerin ve bakanların tamamı, İngiltere ve ABD üniversitelerinde eğitim almış, orada yaşamış; evleri Batı’da bulunan, yaşam tarzı itibariyle Müslüman gibi değil, Batılı gibi yaşayan insanlardır. Maalesef durum budur.
Tarihsel ve Yapısal Nedenler
Sömürgecilik geçmişi
Sanayileşme farkı
Siyasi istikrarsızlık, yolsuzluk, kötü yönetim
Eğitime ve teknolojiye yeterli yatırım yapılmaması
İç savaşlar, dış müdahaleler, jeopolitik sorunlar
Ekonomik yapının çeşitlenmemesi (örneğin petrol bağımlılığı)
Türkiye'nin Konumu
Türkiye’nin orta gelir düzeyindeki yeri ve potansiyeli
Bölgesel iş birliği ve İslam ülkeleri arası ticaretin önemi
Kaynakların etkin kullanımı ve üretim ekonomisine geçiş
Genç nüfusun avantaja çevrilmesi
Sonuç
Yoksulluk kader değildir. Stratejik kalkınma planlarıyla bu tablo değiştirilebilir. İslam dünyasının ortak sorunlarına karşı, ortak çözüm arayışları geliştirmek bir zorunluluktur.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.