Gülay Doğan
Dünyada Fuarcılık ve Türkiye’de Fuarcılığın Gelişimi
Dünyada Fuarcılık ve Türkiye’de Fuarcılığın Gelişimi
44 yıldır kapılarını açan Kahramanmaraş Tarim Sanayi ve El Sanatları Fuarı nereye gidiyor ?
Bir dönem kapalı kalan , geçen sene açılan ve bu yılda yeniden düzenlenen fuar fuar olmaktan çok öte görüntü veriyor..
Fuarların tarihi (Orta Çağ’daki panayırlar, sanayi devriminden sonraki ticaret fuarları).
Günümüzde fuarların sadece ticari değil; kültürel, teknolojik ve diplomatik bir işlev üstlenmesi.
Küreselleşme ve dijitalleşmeyle birlikte fuarcılığın değişen rolü.
Dünyada Fuarcılık Sektörü
Almanya, Çin, ABD, Fransa gibi ülkelerin fuarcılıkta öne çıkışı.
En büyük uluslararası fuarlar: Hannover Messe (Almanya), Canton Fair (Çin), CES (ABD), Paris Air Show (Fransa).
Küresel ticarette fuarların rolü: 2023 verilerine göre fuarcılık sektörünün dünya ekonomisine katkısı (milyarlarca dolarlık bir hacim).
Hibrit fuarlar (fiziksel + dijital katılım).
Pandemi sonrası toparlanma ve yeni trendler (sanal fuarlar, sürdürülebilirlik, yeşil fuarcılık).
Türkiye’de Fuarcılığın Tarihçesi
Osmanlı dönemindeki panayır ve sergiler (İzmir Enternasyonal Fuarı’nın kökenleri).
Cumhuriyet döneminde İzmir Enternasyonal Fuarı’nın önemi.
2000’li yıllardan itibaren İstanbul, İzmir, Antalya, Bursa, Kayseri , Gaziantep, Kahramanmaraş gibi şehirlerde fuarcılığın gelişmesi.
TÜYAP, CNR Expo gibi büyük fuar merkezlerinin katkısı.
Türkiye’de Fuarcılığın Ekonomik ve Sosyal Katkıları
İhracata katkısı: Fuarlar sayesinde Türk firmalarının yeni pazarlara açılması.
Turizm etkisi: Fuar turizmi (oteller, restoranlar, ulaşım sektörüne doğrudan katkı).
Yerel kalkınma: Anadolu şehirlerinde düzenlenen sektörel fuarların (tekstil, tarım, gıda, makine, mermer vb.) şehir ekonomisine katkısı. Kahramanmaraş daki tekstil makinaları fuarı, Tarım fuarı gibi..
Türkiye’nin hedefi: İstanbul’u bölgesel fuarcılık merkezi yapmak.
Sorunlar ve Geliştirilmesi Gereken Alanlar
Türkiye’nin dünya fuarcılığı pastasından aldığı payın düşük olması.
Bürokrasi ve lojistik sorunlar.
Uluslararası tanıtım eksiklikleri.
Yeterli fuar alanlarının sınırlı olması.
Dijitalleşmeye ayak uydurma ihtiyacı.
Gelecek Perspektifi
Türkiye’nin coğrafi avantajı (Avrupa-Asya-Afrika arasında köprü).
İstanbul Havalimanı ve lojistik imkanlarının fuarcılığa katkısı.
E-ihracat ve dijital fuarların geleceği.
2030 vizyonunda Türkiye’nin küresel fuarcılıkta daha etkin rol alması için öneriler.
Fuarların, sadece ticari değil; aynı zamanda kültürel, sosyal ve diplomatik bir değer taşıdığı.
Türkiye’nin potansiyelini değerlendirmesi halinde, bölgesel lider olabileceği.
Sanayi, tarım, turizm ve teknoloji sektörleri için fuarların gelecekte daha da vazgeçilmez hale geleceği.
Yarın Kahramanmaraş Tarım Sanayi ve El Sanatları fuarı üzerine yazacağım unutmayın yarın ki yazımız çok önemli diyorum.
Hayırlı Günler Dilerim !
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.