Bekir Doğan
Kahramanmaraş Hava Alanı ve Slot Nedir ?
Kahramanmaraş Hava Alanı ve Slot Nedir ?
Hava Alanı ile alakalı yazı yazmayacağım diyorum: halımıza koymuyorlar.. o kadar bilgi kirliliği var ki yazamadan edemiyorum..
Bu şehrin Valisi, Milletvekilleri , ağabeyleri büyükleri küçükleri herkese şu sorularıma cevap versinler:
Hava Alanı Sevdamız 1980 yıllarda stol tipi hava alanı yapmamızla başladı..
1993 yılında Başbakan Tansu Çiller , Milli Eğitim Bakanı Mehmet Sağlam ile Kahramanmaraş Hava Alanı büyük uçakların ineceği hale getirerek açıldı.
1993 den 6 Şubat 2023 gününe kadar: Atlas jet, Bora jet, Anadolu Jet, THY , Pegesus Kahramanmaraş’a uçak seferi koydular.. Londura ve Suudi Arabistan 10’larca dış hat uçuşu yapıldı yurt dışından uçak geldi.
Atlas jet : 14 Ağustos 2006 da da Kahramanmaraş uçuşlarını da haftanın 7 gününe yükseltti. Kahramanmaraş’a sabah saatleri İstanbul’da akşam olmak hergün karşılıklı sefer koyan Atlasjet’in Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, yoğun talep üzerine sefer sayısını artıracağız dedi.. ve sonra Kahramanmaraş uçağı ful dolu iken seferden çekti.
Atlas jeti kaçırmak için uçak piste yaklaştığında ışıkları kapattığımızda söylemeden geçemeyeceğim.. biz hava alanına sahip çıkamadık, Atlasjeti suçlamak yanlış olur..
Pegesus – Sabiha Gökçen 10 yıla yakın sefer yaptı, günlük uçak sayısını ikiye çıkardığı oldu. Ful dolu gidip geliyordu.. seferini çekti.. yalınız Nisan 2025 de yeniden başlayacağını bilet satışına başlamışlar hafta da iki gün..
31 yıldan beri büyük gövdeli uçaklar gelmesine rağmen çok şükür Allah nazardan korusun en küçük bir kaza olmadı.. Bu hava alanına gece gündüz uçaklar indi ve kalktı..!
6 Şubat 2023 sabahı kar – buz , fırtına olmasına rağmen günlük 100 üzerinde uçak indi ve kalktı, nakliye uçakları geldi büyük uçaklar geldi..
Bu Şubat , Mart ayı boyunca devam etti. Şimdi soruyorum , küçük uçakları seferinide da ilave edersek 44 yıldır bu hava alanı aynı yerde değil mi ?
Pistin yönü 44 yıl önce olduğu gibi aynı yönde değil miydi ?
Karşıdaki dağ o günde aynı yerinde idi bugünde ?
Parası Özel İdareden halktan, belediyeden harcandı , hava Alanın DHMİ denitimde yapıldı ?
Büyük Gövdeli yani 250 kişi ve üzeri yolcu uçakları veya yurt dışına nakliye yapacak uçaklar için Pistin boyu kısa Demir Yolunun Kesilerek pistin uzaması gerekiyor.. kabul..
Kahramanmaraş’ın efendileri iyi okuyun !..
Havacılıkta slot, diye bir söz var : bir uçağa belirli hava sahalarını ve havaalanlarını belirli zaman dilimlerinde kullanabilmesi şeklinde verilen izindir. Slotun amacı, kapasite sorunu yaşanan hava sahalarında ve özellikle havaalanlarındaki trafik sayısını istenilen düzeyde tutabilmektir.
Daha Türkçesi : İstanbul dan Kahramanmaraş’a örnek sabah saat 05 00 bir sefer konacaksa – Bolu, Ankara, Kırşehir , Kayseri, üzerinden geçerek 10 bin fitte gelecekse o saatte aynı yolu takip eden bir başka uçak olmaması gerekiyor..
saat 05 00 İstanbul dan kalktığında 06 30 da Kahramanmaraş’a inişte hava alanı ve hava sahasının açık olması gerekiyor.. Ben yaptım ile olmuyor biraz da bizde Slot sorunumuz var dostlar !
Önce işe buradan başlamamız gerekiyor..
Slot, koordine edilen bir havalimanında belirli bir gün ve saatte iniş veya kalkış amacıyla havalimanı alt yapısının tamamını kullanmak üzere ...
Missing: müsaitliği | Show results with: müsaitliği olması gerekiyor.. ingilizcesi Türkçesi bu !..
Planlama
İstanbul, Ankara, Antalya, Adana, İzmir gibi büyük illerin uçuş planlaması 12 aylık sabit turizm dönemi için 4 aylık olarak ek sefer yapılıyor..
Hava yolu şirketleri uçak seferlerini genellikle 6-12 aylık bir dönem için planlar. Kahramanmaraş gibi Anadolu Şehirleri için 4 aylık 4 aylık olarak yapıyorlar..Bu
Ek ve Kısa Vadeli Planlama (3-6 Ay): Charter uçuşlar olabiliyor..
Charter uçuşlar veya sezonluk rotalar gibi özel durumlar için planlar yapılır ve slot alınarak gündeme girer.. önce bizim Kahramanmaraş olarak istedğimiz saatlere slot almamız gerek !..
Yaz veya kış sezonu gibi dönemsel yoğunluklar için geçici düzenlemeler yapılabilir. Bu uzun zaman sürmez.. Afet zamanı acil slot verilir ama aynı yönde giden uçaklar rotar yer !..
Orta Vadeli Planlama (6-12 Ay):
Düzenli tarifeli uçuşlar genellikle 6-12 ay öncesinden duyurulur ve bilet satışına açılır.
Yolcu talebi, hava durumu, slot müsaitliği gibi faktörler dikkate alınır.
Uzun Vadeli Stratejik Planlama (1 Yıl ve Üzeri):
Yeni rotalar ekleme, filo genişletme veya uluslararası operasyonlar gibi büyük değişiklikler daha uzun vadeli planlanır.
Havayolu şirketlerinin sefer planlamaları esnek olabilse de, yoğun sezonlar (yaz tatili, yılbaşı, bayramlar) öncesinde bu planlar sık sık güncellenebilir. Örneğin, düşük talep durumunda seferler iptal edilebilir ya da talebe bağlı olarak ek seferler eklenebilir.
Havacılıkta önemli olan : Stauning (STA) Varış ve Kalkış Panosu
Stauning (STA) havalimanındaki iç hatlar veya dış hatlar uçuşunuzun durumunu canlı varış ve kalkış panomuzdan takip edebilirsiniz demekle olur..
Genel kural ise Stauning havalimanına planlanan uçuş saatinden kısa mesafe uçuşlarda en az iki, uzun mesafe uçuşlarda ise en az üç saat önce varmanızdır.
STOL, İngilizce "Short Take-off and Landing"'in kısaltmasıdır. Havacılıkta çok kısa pistlerde kalkış ve iniş yapabilen uçakları belirtmek için kullanılır.
Biz 12 kişilik uçaklarla sefere başladık.. Hava alanımız Stol tipi idi.. Pistimizin boyunu 400 metre uzatmak veya Gaziantep yolunu yer altına almak gerekiyor Gazipaşa hava limanı gibi..
Ya da Demir yolunu keserek o yöne 800 metre uzata biliriz..
Son söz : canlı yayınlarda söyledim biz ILS cihazı bir asıl 9 yedek de taksak buraya uçak indirmezler, pist boyunu 5 km. Yapsak yine uçak indirmezler , adı maraş olduğu sürece Türkoğlu ovasına da yeni hava limanı da yapsak yine uçak indirmezler bilmem sorularıma cevap vere bilecek misiniz ? Ağalar, baylar , yiğitler Maraş’ın ağasıyım diyenler !
Uzun bir yazı oldu.. Bugün 22 Aralık 2024 Pazar Pazar kahveni içerken uzun uzun okuyun diye uzun yazdım..
Yorumlarınızı bekliyorum, Mesele özü son söz : Bize yiğit ağabey gerek !
Hayırlı Pazarlar Diliyorum..
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.