Enflasyon Düzeltmesi
Enflasyon Düzeltmesi hayatımıza ilk, 17.12.2003 tarihinden 5024 sayılı Vergi Usul Kanunu, Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun numarası ile hayatımıza girdi.
Daha sonra bunlar ile ilgili bir çok 18 adet Tebliğler ve özelgeler ile ENFLASYON Düzeltmesi ve Muhasebe işlemleri başlayan, 2004 yılından ilk Enflasyon Düzeltmesi ile ilgili Yeniden Değerleme katsayıları belirlendi ve o dönem işlemler yaptık bazı Muhasebe kayıtları yaptık idi.
2004 yılından sonra Enflasyon oranları düşmesi dolayısı ile kanun o günden sonra bazı sektör dışından uygulanmamakta idi. Bu kanunun aşağıdaki altı çizili maddesi ile;
( Enflasyon düzeltmesi ve yeniden değerleme oranı
Mükerrer Madde 298. — A) Malî tablolarda yer alan parasal olmayan kıymetler aşağıdaki hükümlere göre enflasyon düzeltmesine tâbi tutulur.
1. Kazançlarını bilanço esasına göre tespit eden gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri fiyat endeksindeki artışın, içinde bulunulan dönem dahil son üç hesap döneminde %100'den ve içinde bulunulan hesap döneminde % 10'dan fazla olması halinde malî tablolarını enflasyon düzeltmesine tâbi tutarlar. Enflasyon düzeltmesi uygulaması, her iki şartın birlikte gerçekleşmemesi halinde sona erer.
Kapsama giren mükellefler, geçici vergi dönemlerinin sonu itibarıyla malî tabloları düzenlemek ve enflasyon düzeltmesi yapmak zorundadırlar. Geçici vergi dönemlerinde yukarıda belirtilen oranların tespitinde, son üç hesap dönemi yerine üçer aylık dönemlerin son ayı dahil önceki otuzaltı ay ve içinde bulunulan hesap dönemi yerine son oniki ay dikkate alınır. Bir hesap dönemi içindeki geçici vergi dönemlerinin herhangi birinde düzeltme yapılması halinde takip eden geçici vergi dönemlerinde ve içinde bulunulan hesap dönemi sonunda da düzeltme yapılır.)
Son yıllarda Enflasyon oranı bu kanun ile yazılı rakamları geçmesi dolayısı ile Yeniden bu düzeltme bilanço esasına tabi mükelleflerin Gelir-kurumlar vergi mükellefleri 31.12.2023 tarihli Bilançolarını yeniden değerleme katsayıları üzerinden hesaplanacak ve kanun da belirlenen hesaplar ile çarpılarak ilgili hesapta borç alacak yazılarak ENFLASYON oranları uygulanmış yeni bir BİLANÇO çıkartılacak ve 2023 yılı için verilecek beyanname ekine önceki Değerli Bilanço ile Yeniden Değerleme Katsayı sonucu oluşan Bilanço yüklenerek verilecek.
Bizim Kahramanmaraş için tabi deprem bölgesi ve Mücbir Sebep Hali olması dolayısı ile 15 Mayıs 2024 tarihi son günü…
Tabi bu yıl bu düzeltmeden dolayı bir maliyet gözükmemektedir. Ama bundan sonraki 17 Mayıs 2024 tarihinden verilecek Geçiçi Gelir/kurumlar Beyannamesinden aynı şekilde Enflasyon Düzletme katsayıları uygulanacak olduğu Eğitimlerde anlatıldı. Artık o tarihten sonra kime ne maliyet olacak göreceğiz…
Tabi yıllar sonra bir uygulama olunca biz mali müşavirler de Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Odalarımızın Eğitim Proğramlarını takip ediyor, katılıyoruz ilk toplantı yapıldı odamızda. Çok kalabalık bir katılım oldu, Tam verim alamadık inşallah birkaç toplantı daha yapılmasını bekliyoruz oda başkanımız Abdullah Kalın beyden…
Aslında Cumhurbaşkanımızın bir yetkisi var bu kanun da yazan biz deprem Deprem Bölgesinde bu uygulamanın uygulanmaması yönünde ama kim ulaştıracak ona şimdi. Kanunun (Bakanlar Kurulu; bu maddede yer alan % 100 oranını % 35'e kadar indirmeye veya tekrar kanunî seviyesine kadar yükseltmeye, % 10 oranını ise % 25'e kadar çıkarmaya veya tekrar kanunî seviyesine kadar indirmeye yetkilidir.)
Bir başka gündemimizdeki konuyu da; Smmm Odamız, Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mustafa Buluntu bey ve diğer STK ve basın mensuplarımızda Mücbir sebep halinin uzatılması hakkında açıklamaları, takip ediyoruz. Kamu oyuna ilan edilen bir açıklama yok şu ana kadar.
Yine diyorum Van Depremi ile Mücbir Sebep 5 yıl olarak, gün öncesinden direk uzatılması ile ilgili yasa çıkmış ve tüm vergi beyan bildirimin borçları 5 yıl ötelenmiş. Oradaki mükellefler 5 yıl sonra ki ötelenen borçları için tüm ülkeden çıkan Yeniden Yapılandırma Taksidlendirmesi kanununa ek madde eklenerek bu borçlarını 36 ay Taksid ve her iki ayda ödeme şeklinde ödemişler.
Asrın Depremi olan Kahramanmaraş depremi sonrası her 3 er aylık halinde Mücbir sebep uzatması bu bölge de yaşayan bu mağdur olan insanlara neden reva görülmekte? Deprem de Mağduriyet yaşamayan ilçeler ile ilgili daraltma yöntemi ile bu 4 ilin 2 ilçe için mücbir sebep halinin tam olarak uzatılması süresi belirlenmesi ve bu yerlerdeki Esnaf Sanayici ve vatandaşta ona göre önüne bakması gerek.
31 Mart 2024 tarihinden ülkemizde yapılacak Yerel Yöneticilerimiz olan Belediye başkan ve Meclis üyesi ve Mahallelerimizin/köylerimizin mülki amiri olan Muhtarlar seçimi hayırlara vesile olması temennisiyle sağlıcakla kalınız… Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Ali AYDIN