MONTESSORİ VE SÜSLÜ TESPİTLERİ

MONTESSORİ VE SÜSLÜ TESPİTLERİ

 

Birkaç gündür, eğitim sistemimiz üzerine yapılmış, ulusal ve yerel bakış açıklarını dillendiriyorum. Pek ses çıkmadı, ancak bazı eğitimciler İtalyanların eğitim sisteminin temelini oluşturan Montessori  ve Fin sistemi ile ilgili geniş  değerlendirmeler yapmamı istirham ettiler.

Fin sistemi hakkında bildiklerimi önceki yazılarda anlatmıştım. Şu Montessori’in görüşlerini bir az daha açıp, sonra da bu konuyu bağlayayım.

Montessori  sistemini anlatanlar şöyle diyor; “ Bu, başka eğitim sistemleriyle karşılaştırıldığında çocuklara sağlanan olanaklar sayesinde, kendi seçimlerinin eğitimcinin onları isteklendirmesinin yerine geçtiği kendi eylemleri sonucu hataların denetlenebildiği bir eğitim sistemidir.

Montessori eğitimi temelde kişiliğin oluşumu üzerinde durmaktadır.

Maria Montessori bunu açıkça şu şekilde ifade etmektedir: “Eğitimde metot değil, insan kişiliği göz önüne alınmalıdır.”

Bu görüşe göre; “Çocuk, özeldir, tektir.

Kendine has bir varlıktır.

Çocuk etrafındaki maddesel dünyayı absorbe eder, gelecekte yetiştireceği kişi modelini biçimlendirir.

“Çocuk, insanların mimarıdır.” Bu mimarlar farkında olmadan içlerindeki inşa planına uyarak kendi ritimleri doğrultusunda kendilerini geliştirmeye çalışırlar.

Bu gelişime yetişkinler etki edemezler çünkü onlar inşa planını bilmemektedirler. Ancak, bir yetişkinin zamansız müdahalesi ya bu inşa planını tahrip edebilir ya da yanlış bir yöne yönlendirebilir.

Montessori Eğitiminin temel taşlarından birisi hazırlanmış çevredir. Çocuklar hazırlanmış çevredeki Montessori materyallerinden, bireysel ilgi ve eğilimine göre bağımsız olarak seçim yaparlar.

Montessori okullarında çocuklar, istedikleri materyalle, istedikleri zaman, istedikleri yerde çalışırlar.

Çocuklara istedikleri kadar tekrar etme imkanı sunulur. Erken öğrenen yeni bir çalışmaya geçebilecektir, çünkü öğrenmede herkesin farklı bir ritmi vardır.

Materyallerdeki hata kontrolü çocuğun kendi hatasını bulmasıyla gerçekleşir. Başka birinden uyarıya, onaya ve düzeltmeye gerek kalmaz. Kendi kendisini düzeltmesine olanak sağlar. Böylece yetişkinden bağımsızlaşmak doğal olarak gerçekleşir.

Çocuğun güçlü bir karakterde yetişmesini sağlamak için “bir bakıma fiziksel ve ruhsal bir hijyene” ihtiyaç vardır. Bu durumda yetişkinlerin görevi çocuğun içindeki yeteneği ve gizil gücü uyandırmak ve onları gelişim sürecinde desteklemektir.

Montessori okullarında çocuklar, istedikleri materyalle, istedikleri zaman, istedikleri yerde çalışırlar. Dolayısıyla Montessori yönteminin özü, çocuğa önceden hazırlanmış bir çevrede kendi kendini geliştirebileceği şekilde hareket ve faaliyet özgürlüğü tanımayı amaçlayan, kendi kendine oluşan ve gelişen bir yöntem ve sistem anlayışıdır.

“Çocuğa hazırlanmış bir çevrede, çocuğun kişiliğini oluşturması için özgürlük tanıyan, kişiliğinin gelişim sürecini destekleyen, çocuğun kendi onuru içerisinde bireyselleşmesi ve sosyalleşmesini ciddiye alan, bireye özgü adil bir eğitimdir.

 

SÜSLÜ TESPİTLER

Gerek Fin ve gerekle İtalya’nın sisteminde çocuklarımızla ilgili bu süslü tespitler aslında kulağa hoş geliyor, çoğu doğru şeylerde. Ancak, bizim kendi değerlerimiz çok farklı. Kültürümüz farklı, dinimiz, tarihimiz farklı, bu nedenle bu ülkelerin eğitim sistemlerinden faydalansak bile, biz kendi öz değerlerimize uygun yani milli bir sistem oluşturmalıyız.

Oluşturacağımız bu sistem, kendi ve dünya gerçekleri ile örtüşmeli. Evet, Fin sisteminden alacağımız şeyler var, ancak onların şartları ile bizim şartlarımız aynı değil.

Diyeceğim şu ki, bu işin mutfağında olan bir bilen dediğimiz akademisyenlerle, pratisyenleri bir yerde buluşturup, ortak akılla çalışıp, EDEP MEDENİYETİNİN yolunu açacak, önce ahlak diyen, her çocuğun ayrı bir dünya olduğu bilinci ile düşünüp milli bir sistem üzerinde durmak gerekiyor.

Bu vesile ile Mevlid Kandilinizi de kutlar, saygılar sunarım.

Kalın sağlıcakla.

 





Bu yazı için bir yorum yazın

Bir Cevap Yazın

74978e3b3f6e01292b82b4c8b5fff9db
Adres: Trabzon Bulvarı Borsa Caddesi Ticaret Borsası İşhanı altı no: 9/3 Merkez Kahramanmaraş Telefon: 03442212035 Faks: 0344 225 00 50 Cep Telefonu: 0542 233 89 31
Portal Teması : Wptr.Co