LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ-2

LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ-2

 

Liselere geçiş sistemi ile ilgili düşüncelerimi birkaç gün önce yazmıştım. Zannederim hafta başındaydı. Tabi, bu yazımdan sonra veliler, öğrenciler ve eğitimciler bizi arayarak, öneri ve kaygılarını dile getirdiler.  Sisteme karşı duranlar vardı, destek verenler.

Yapmamız gereken Finlandiya gibi, yeniden bir sistem kurmaktır diye düşünüyorum. Çünkü çağdaş medeniyete ulaşmamız için, özünde kendi milli değerleriniz, genelde ise milletler arasında geçerliliği olan doğruları birleştirmek gerekiyor. Aslında şunu bilmek gerekiyor. Bütün sistemlerin artı ve eksileri olacaktır. Yeni sistemin de eksikleri olabilir. Ancak, sistem gelecek önerilere açık olduğu için destek verdim. Siz daha iyisini sunarsanız, sorun kalmaz. Tek başına eleştiri, sorunları çözmez diye düşünüyorum.

İşte bu bağlamda, Kahramanmaraş Eğitim Bir Sen İl Başkanlığı önemli bir açıklama yaptı. Başkanımız Abdülaziz Aydın, bizlerle paylaştığı açıklamada yeni sistemin hem olumlu, hem de önerilerini dile getirdi…

 

OLUMLU YÖNLERİ

İşte olumlu yönleri;  “ Tüm öğrencileri merkezi olarak sınava sokan ve yerleştiren bir geçiş sistemi yerine bu yeni sistemde öğrencilerin sadece bir kısmının sınavla yerleştirilecek olması ve sınavın isteğe bağlı olması, sınav stresini azaltması yönüyle olumludur.

İkinci olarak, puan üstünlüğüne göre tüm okulların sıralanması, okullar arasındaki eşitsizliği ve hiyerarşiyi artırmakta ve özellikle düşük puanlı okullara ve öğrencilere yönelik olumsuz tutumlara ve etiketlemelere neden olmaktaydı. Yeni sistemde, sınavla öğrenci alacak okullar hariç, okulların çoğunluğunun bir taban puanı olmayacağından, bu okullar arasındaki başarı sıralaması ortadan kalkacaktır. Okullar, öğrenci başarısına göre daha heterojen bir şekilde oluşacaktır. Bu ise, okullar arasındaki katı hiyerarşiyi ve başarı farkını azaltacaktır. Ayrıca, bazı okullar ve öğrenciler doğrudan başarısız olarak etkilenmekten kurtulacaktır.

 

YAPILMASI GEREKENLER

Eğitim Bir Sen başkanımız yapılması gereken önerileri ise şöyle sıralamış:  “Merkezi sınavla öğrenci alacak okulların belirlenmesinde özellikle nüfus ve kentin büyüklüğü gibi nesnel kriterler mutlaka dikkate alınmalıdır. Fen liseleri ile sosyal bilimler liselerine ek olarak bazı Anadolu liseleri, meslek liseleri ve imam hatip liseleri de merkezi sınavla öğrenci almalıdır.

Merkezi sınav için öngörülen 60 sorunun kapsam geçerliliği düşük olacaktır. Bundan dolayı soru sayısı artırılmalıdır. Sınavın 6 ve 7. sınıfların konularını da kapsaması, halen 8. sınıfta bulunan öğrencileri okul dışı kaynaklara yönlendirme riski taşımaktadır. Dolayısıyla merkezi sınavın kapsamı 8. sınıf konularıyla sınırlandırılmalıdır.

Sınavsız yerleşecek öğrencileri yerleştirmede katı bir merkezi yerleştirme anlayışı yerine daha esnek bir yaklaşım benimsenmelidir. Ortaöğretime yerleşme ile ilgili iş ve işlemler merkezi olarak Bakanlık tarafından değil, il ve ilçe millî eğitim müdürlükleri tarafından yürütülmelidir. Böylece, öğrenci ve ailelerin tercih ettiği okul türüne göre ikametlerine en yakın okula yerleştirilmeleri için yerel imkânların maksimize edilmesi amaçlanmalıdır. Zira hangi muhitte hangi okul türüne ne kadar talep olduğu önceden bilinmediği için, yaz başında netleştirilecek talepler doğrultusunda ve demokratik eğitim anlayışı çerçevesinde, il ve ilçe millî eğitim müdürlükleri söz konusu taleplere uygun bir arz oluşturmalıdır. Aksi hâlde, mevcut arz ile talep arasında büyük bir makas söz konusu olabilir.

Sınavsız yerleştirme işlemi yapılacak okullara katı bir kontenjan/kapasite sınırlaması konulmamalıdır. Aksi hâlde, öğrencinin evinin en yakınındaki okula yerleşmeme ihtimali söz konusudur. Bundan dolayı, öğrencinin evinin en yakınındaki tercih ettiği okul türüne adrese dayalı olarak yerleşmesi esas olmalıdır.”  

Şimdi, bir eğitimci olarak derim ki, “ Binalarda keramet yok, çalışan öğrenci için, sistemler pek etkili olmaz, sistem daha çok farklı ilgi ve yeteneği olan öğrencileri etiler. Başarı için çalışmak,  ilgili veli ve mesleğini seven öğretmenler gerekiyor. Gerisi teferruattır.

Gelin teferruatları inmeden, eğitimin amacına odaklanalım. İlkokuldan veya ortaokuldan sonra mutlaka yönlendirme yapmak durumundayız.

Konu uzun, kalın sağlıcakla.





Bu yazı için bir yorum yazın

Bir Cevap Yazın

74978e3b3f6e01292b82b4c8b5fff9db
Adres: Trabzon Bulvarı Borsa Caddesi Ticaret Borsası İşhanı altı no: 9/3 Merkez Kahramanmaraş Telefon: 03442212035 Faks: 0344 225 00 50 Cep Telefonu: 0542 233 89 31
Portal Teması : Wptr.Co