KENDİ EKOLÜMÜZÜ OLUŞTURMALIYIZ

KENDİ EKOLÜMÜZÜ OLUŞTURMALIYIZ

 

“Tefekkür vuzuhla), kurtuluş şuurla başlar.” Cemil Meriç

 

Milliyet gazetesinden Mehmet Tezkan, geçtiğimiz hafta eğitim sistemimizde yapılması düşünülen gelişmeler ile ilgili bir yazı kaleme aldı. Tabi konu eğitim olunca, dikkatle okuyoruz. “Konuşulan şu; bakanlık eski sisteme dönmek için hazırlıklara başlamış. Ortaokulla lise eskisi gibi birleştirilecekmiş.    Bürokratlar çalışmaya başlamış. Eski sisteme geri dönülecekmiş. Doğru karar.  5 artı 7 iyi bir sistem.”

Pazar günü ise yine ulusal basında haberler vardı.

Dr. Teoman Duralı, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ferhan Odabaşı, Eğitim Bir-Sen Başkanı Ali Yalçın, Türk Eğitim-Sen Başkanı İsmail Koncuk ile Anadolu’dan gelen dört branş öğretmeni,  devlet büyükleri ile bu konuda bir toplantı yapıyorlar.

Yemek öncesinde konuklara Türk eğitim sistemi ile ilgili kısa bir sunum yapıllmış; eğitim sistemindeki bazı başlıklara ilişkin istatistikî bilgileri konuklarla paylaşılmış.

Cumhurbaşkanımız Finlandiya modelini örnek göstererek  “

Cumhurbaşkanı mız, yeni modele ilişkin net 3 mesaj vererek, “Sade, basit, anlaşılır olsun” diyerek; Türkiye’nin son 15 yılda eğitime büyük maddi yatırımlar yaptığını şimdi kaliteyi artırmak gerektiğini belirterek, “Hedef Finlandiya” ifadelerini kullanmış.  Çok haklı, biz eğitim de bir numara olmamız gerekiyor. Çünkü kurtuluşun reçetesi, doğru eğitim sistemidir ki bu sistem milli olmalıdır.

 

MONTESSORİ SİSTEMİ

Görüşmede bir İtalyan eğitim ekolü olan Montessori sistemini de örnek gösterilerek,  bu modelde çocukların özgüvenlerinin çok daha yüksek olduğu belirtilmiş.

Biz haberleri basından okurken iki konu dikkatimi çekti. Finlandiya ve İtalyan ekolleri araştırılsın deniyor. Hatırlayanlar bilir kendim bu konuda geçtiğimi aylarda iki yazı kaleme almıştım.

Finlandiya modeli, diğer dünyadaki uygulanan eğitim sistemlerden çok farklı, o ülkenin kendine özgü, sil baştan yapılmış bir sistem.

Bu gün ise Montessori sistemi hakkında kısa bilgi aktarım, sonra da bize göre bir sistem nasıl olur, bunun üzerinde duracağım inşallah!

İtalya’nın ilk kadın doktoru, pedagog ve antropoloji profesörü Montessori (1870-1952) yüzyılın başlarında  her bir çocuğun bireyselliğine azami ölçüde uyan bir pedagoji geliştirir.

Bu, çocuğun bireysel becerilerine ve ilgi alanlarına, bireysel öğrenme hızına ve karakter özelliklerine uygun bir pedagojidir.

Montessori çocukların ödüllerden, cezalardan, yetişkin tarafından programlanmış eğitimden oyuncaklardan, şekerlemelerden, öğretmen masasından, toplu derslerden, hoşlanmadıklarını, ortaya koymuş.

Yapılan çalışma da ayrıca yine çocukların, hareket etmekten, sessizlikten, sosyal ilişkilerini kendileri tarafından kurulmasından, çevrenin düzenli ve temiz olmasından, özgür faaliyete dayalı bir disiplinden, kitapsız okuma ve yazmadan,  alıştırmaların tekrarından, hoşlandıklarını gözlemleyerek, “Eğitim sistemini çocuktan yola çıkarak kurulması gerektiğini savunmuş”

Peki, biz nasıl bir sistem kurmalıyız?

 

KENDİ EKOLÜMÜZ

Yukarda dünyanın eğitimde öne çıkmış iki ülkenin eğitim sisteminden bahsettik. Evet, bizde eğitim sistemimizi sil baştan(Finlandiya örneğinde olduğu gibi) ele almalıyız. Bunun yaparken de İtalya gibi çocukların ilgi istek ve kabiliyetleri dikkate alınarak ve 7. Sınıftan itibaren yönlendirme yaparak tarihimizdeki tecrübelerle birleştirmeliyiz.

Bir defa 3. Yaş zorunlu eğitim sınırları içine alınmalı. İlkokulda her çocuğun istidadı ve ilgi alanları, rehberlik hizmetleri yaygınlaştırılarak tam olarak tespit edilmeli.

Yaş grubu, somut – soyut dönem özellikleri dikkate alınmalıdır.

Bir sınıf öğretmeni, %90 isabetle; 30 öğrenci mevcudu dan, 15 tanesinin, ileride akademik başarısının ne olacağını ya da olmayacağını bilir. Bu durum ortaokulda daha da netleşir. İlkokuldan ortaokula, ortaokuldan liseye, liseden üniversiteye geçişte, yöneltme ve sınav birlikte değerlendirilmelidir. 10, 15, 20 yıl sonra, hangi meslekte kaç kişiye ihtiyaç olacağı planlanmalıdır… Hedef ise Cemil Meriç’in dediği gibi, “ Şuurlu Gençlik” olmalıdır….

Konu uzun, yarında Eğitimci Yazar İbrahim Gülsu’nun bu konularda ortaya attığı, görüşleri sizlerle paylaşacağım. Kalın sağlıcakla.

 

 

 





Bu yazı için bir yorum yazın

Bir Cevap Yazın

74978e3b3f6e01292b82b4c8b5fff9db
Adres: Trabzon Bulvarı Borsa Caddesi Ticaret Borsası İşhanı altı no: 9/3 Merkez Kahramanmaraş Telefon: 03442212035 Faks: 0344 225 00 50 Cep Telefonu: 0542 233 89 31
Portal Teması : Wptr.Co