İnsana yatırım

İnsana yatırım

İNSANA YATIRIM YAPMADAN OLMAZ

Bir yıl sonrasını düşünüyorsan tohum ek, on yıl sonrası için ağaç dik, yüz yıl sonrayı düşünüyorsan, insan yetiştir.

Geçtiğimiz yıllarda sarımsak, bu yılda patatesi çok pahalıya yedik, çünkü planlamasını yapamadık…

Dün bir gurup mimar arkadaş ile birlikteydik, kendi mesleklerinin zorluklarını anlattılar, sonra hukuk fakültesini bitiren ve halen avukatlık yapan gençlerde mesleğin geleceği hakkında karamsar rakamlar açıkladılar. Eğitim Fakültesini bitiren öğretmen adaylarımız atanamadıkları için dertli. Sanayide ustalar, ara eleman bulamadıklarından yakınıyorlar… İyi ki Suriyeli vatandaşlar geldi de fabrikalarımız üretime devam ediyor…

Bana istihdam ve mesleklerin sorunları hakkında neler düşünüyorsunuz diyen bu arkadaşlarımıza bu hafta bir yazı kaleme alacağımı ve oradan okuyabileceklerini söylemiştim, şimdi sözümde duruyorum.

Hemen yazımın başında, insan kaynaklarının planlama ve yönetimini yapmanın çok kolay olmadığını söyleyebiliriz. Çünkü insan, işletmede diğer girdiler gibi belirli bir ölçü ve standartlara kolaylıkla adapte edilemez, sipariş verilemez, kalitesini ölçmek de sanıldığı kadar kolay değildir ve onun maksimum kapasitede çalıştırılması bir makine gibi programlanamaz.

İnsan kaynakları planlamasının amacı insanı optimum(uygun değer) düzeyde üretime dahil edecek faaliyetleri organize etmektir. Bu noktadan hareket ettiğimizde, iş dönüp dolaşıp eğitim sistemine geliyor.  Dolayısı ile ben öncelikle her meslek gurubunu bu konuda proje üretmeye çağırıyorum. Örneğin mimarlar odası ya da eğitim sendikalara gelişimizi dikkate alarak, Türkiye’nin yılda kaç mimara, eğitimciye ihtiyacı olduğunu, bunların yetiştirilmesi ile ilgili olarak siyasilere rapor götürmelidirler.

Aynı şekilde meslek gurupları, yani meslek odaları başkanları da bu konuda çalışma yapıp, örneğin ilimizde kaç lokantacıya, kaç inşaat ustasına, hatta kalfa ve çırağa ihtiyaç duyulduğunu tespit etmeli.

Okullar ile işbirliği halinde, 5-25 ve 50 yıllık bir planlama ile hangi alanda kaç meslek sahibine ihtiyaç duyulduğunu belirtip, ilkokuldan sonra yönlendirme yapılmalıdır.

İlkokullar yeniden 5 yıla çıkartılmalı, ilkokulu bitiren bir öğrencinin kendi ilgi istidat, kabiliyet, baskın zekâ, kutsal değerleri v.b ortaya konulmak sureti ile ortaokula yönlendirilmesi zaruri olmuştur.

BATI İNSAN KAYNAKLARINA ÖNEM VERMİŞ

Tabi devlete düşen görevlerin yanı sıra bizlere de çok önemli görevler düşüyor. Her insan bir şekilde yetişir ama önemli olan nitelikli yetişmesi, yetiştirilmesidir. Nitelikli bireyler; nitelikli aileleri, nitelikleri aileler; nitelikli toplumu, nitelikli toplum; nitelikli milleti ortaya çıkartır.

Bizim Pınarbaşı’nda bir bağımız var, bakımını iyi yaparsak iyi ürün veriyor, yapmazsak ‘bor’ kalıyor, ürün alamıyoruz.

Elbette nitelikle insan yetiştirmek için ekonomimizde önemli bir etken. Bazen tüm doğruları bilmemize karşın da imkânlarımız olmuyor. Bazen çocukların kendisinden kaynaklanan sebepler oluyor. Yani sosyal ve ekonomik şartlarımız gereği yavrularımızı okutmak, iyiye, güzele, beğendikleri mesleklere yönlendirmemiz mümkün olmuyor

Sonuç olarak ülkemizde bitkinin de, hayvanın da yetiştireceğimiz insanında planlamasını yapmada yetkililere ve biz aile büyüklerine önemli görevler düşüyor.

Her kurum ve kuruluş kendi üzerinde düşeni yaptığında sorunlar bitmese de azacaktır. Birde son olarak şunu söylemek istiyorum. Üniversitede okuyan her insan devlette istihdam düşünmemeli, kendi özel işini kurmalı. Devletimizde bu gençleri bir araya getirme adına adımlar atmalı, teşvikler vermelidir, diye düşünüyorum.





Bu yazı için bir yorum yazın

Bir Cevap Yazın

74978e3b3f6e01292b82b4c8b5fff9db
Adres: Trabzon Bulvarı Borsa Caddesi Ticaret Borsası İşhanı altı no: 9/3 Merkez Kahramanmaraş Telefon: 03442212035 Faks: 0344 225 00 50 Cep Telefonu: 0542 233 89 31
Portal Teması : Wptr.Co